Zoete bataat aardappel, 500gr, Odin

Zoete bataat aardappel, 500gr, Odin
3.49
InStock
Aantal
Staffelprijzen
12x
€ 2.99 p/s


Bewaartip

Na aankoop bewaart u de zoete aardappelen op een koele en donkere plek, maar niet in de koelkast.

Bereidingstip
De bataten kunt u overal als vervanger inzetten waar u normaal aardappelen gebruikt. Men zegt dat zoete aardappelen rauw te eten zijn met een dipsaus of in salades, maar dit weet ik niet omdat ik het zelf nog nooit uitgeprobeerd heb om ze rauw te eten. Gepoft, gebakken of gekookt zijn ze goed te combineren met andere groenten, vlees of vis.
Collumn Nely Babin over zoete bataat
"Enige jaren geleden kreeg ik zoete bataat van mijn Surinaamse vriendin in een heerlijke hap die ze mij voorschotelde. In mijn herinnering een heerlijke combinatie van kip, bataat en boontjes. Binnenkort ga ik dat eens voor haar maken als ze bij mij komt eten. En die heerlijke pindasoep moet ik ook zeker noemen.
Zoete bataat een heerlijk smakende witte of oranje knol als plant afkomstig uit de windefamilie. Dat prachtige bloem­kelkje, hagewinde, dat we in de zomer als klimplantje vrolijk langs de hagen zien kronkelen. Bataat komt van het Spaanse woord " batata"  dat  " zoete aardappel " betekent. U begrijpt dat het ons zo bekende woord "patat" hier ook verwant aan is. In Nederland zijn we nog maar sinds kort bekend met de zoete aardappel en het gebruik ervan. In ons land zien we het meer als bijgerecht en groente, echter op andere plaatsen (verspreid over grote delen van de wereld) wordt het ook als hoofdgerecht gegeten. Vooral ook in Suriname o.a. is het een bekende veel gegeten wortel. In Canada een zeer bekend gerecht en bekend onder de naam " sweet potato fries "  (zoete aardappel frietjes). In de Verenigde Staten wordt de knol " yum " genoemd. Zoete bataat is een  verdikte wortel, in tegenstelling tot de "gewone", ons  bekende aardappel, een nachtschadeplant die zijn knol maakt door verdik­te stengelvorming.
Kortom, een interessante knol die door zijn zoete smaak, die ook wat kruidig is, een leuke tegenhanger kan vor­men in een hartig gerecht. Goed nieuws betreffende de zoete aardappel is, dat deze aardappel een complexe vorm van zetmeel bevat, die minder in negatieve zin op onze bloedsuiker inwerkt. Hierdoor wordt deze aardap­pel ook voor diabetici interessant in tegenstelling tot de gewone aardappel.
Afhankelijk van de persoon kan deze knol wel winderigheid veroorzaken, dit komt doordat de vertering vooral in de dikke darm plaatsvindt. Hiermede wordt de plantennaam "windefamilie" eer aan gedaan.
In het bezit van een zoete aardappel kunnen we meteen aan de slag met de bereiding; zeer geschikt om te bak­ken,  te koken, te frituren en ook rauw gegeten als snack is het overheerlijk! Bijna overal mee te combineren en vooral de geel/oranje bataten hebben ook nog een kleur- aantrekkelijke waarde. Zoete bataat wordt tot de super­foods gerekend, mede door de  vitaminen ( provitamine A, vitamine C , antioxidanten, complexe koolhydraten en andere stoffen die nog onvoldoende onderzocht zijn, maar gunstig zijn voor de suikerstofwisseling en ook op onze stemming van invloed zijn).
Heel veel eetplezier gewenst met deze smakelijke en gezonde lekkernij,  ook voor moeilijke eters een dankbaar voedsel.
 
(Nely Babin, www.facebook.com/nelybab, schrijft deze column voor de Gouden Pompoen. Op ge­heel eigen wijze beschrijft ze een product uit het assortiment en wat je er mee kunt.)
Zoete bataat voor 4 personen (vegetarisch)
Ingrediënten: 600 gram zoete aardappelen, 1 ui, currypasta, blik kokosmelk (400 ml), 300 ons verse spinazie, zout en peper, naanbrood (of een ander gewenst brood), komkommersalade, volle yoghurt.
Bereiding: Schil voor vier personen 600 gram zoete aardappelen en snij ze in flinke stukken. Kook de zoete aardappel in vijf minuten beetgaar. Snipper een ui en fruit deze in wat olijfolie. Bak 1-2 eetlepels currypasta mee. Voeg de zoete aardappel toe en een blik kokosmelk (400 ml) en laat even sudderen. Voeg 300 gram verse spinazie toe en laat even slinken. Breng de curry op smaak met zout en peper. Lekker met naanbrood of rijst, komkommersala­de en dikke yoghurt. Natuurlijk kunt u in plaats van een kant en klare curry ook een eigen curryrecept gebruiken en verse kruiden toevoegen, zoals b.v. koreander. Recept: Karine Hoenderbos.


Terug naar overzicht


Schrijf een reactie

Wij gebruiken cookies om de gebruikerservaring te verbeteren of om advertenties te kunnen tonen. Door gebruik te maken van deze website ga je hiermee akkoord. Privacy & Cookiebeleid
SLUITEN