Paksoy, per stuk, Haverkamp ACTIE

Paksoy, per stuk, Haverkamp

Snijd de paksoy in reepjes en roerbak kort op hoog vuur. Blus af met sojasaus en strooi er nog een handje cashewnoten over. Lekker met basmatirijst.

Paksoi is een koolsoort die oorspronkelijk uit Azië komt. Paksoi heeft geen typische koolsmaak. Het smaakt eerder wat pittig. Paksoi komt uitstekend tot zijn recht in gerechten uit de Indische en Chinese keuken, zoals nasi, bami, mihoen, geroosterd varkensvlees en tjaptjoi. Paksoi is goed rauw te eten, maar ook bij gewone Hollandse speklapjes is paksoi het proberen waard. Probeer ook eens paksoi in een frisse salade met bijvoorbeeld bieslook of bij een champignon-kaasomelet. Gekookt met een hardgekookt ei of gegratineerd of verwerkt in een soep. Mogelijkheden genoeg met deze Hollandse groente met exotische naam.

Bereidingstijden
Koken: 5-7 minuten (de stelen iets langer dan het blad), Roerbakken: 5-8 minuten, Magnetron: 4-7 minuten, Smoren: ca. 10 minuten, Stomen: ca. 10 minuten

Bewaren
Bewaar paksoi in de groentelade van de koelkast. Zo is de groente enkele dagen houdbaar. Paksoi kan ook ingevroren worden. Blancheer de paksoi dan 2 minuten.

Voedingswaarde per 100 gram (rauw)
Kcal: 14
Vitamine C: 21 mg
Bètacaroteen: 1800 ug
Foliumzuur: 77 ug


Collumn Nely Babin over paksoi
De eerste keer dat ik kennismaakte met paksoi was in Leiden op de markt. Ik was net ge­trouwd en nog piepjong. We gingen groenten kopen op de markt met ons bescheiden studen­tenbudget. Twee lieve kleine Chinese mensen hadden allerlei lekkere frisse groenten in de aanbieding, heel betaalbaar. Ze spraken nauwelijks nog nederlands en als ze dat al deden kon ik ze niet verstaan in het rumoer. Ze deden hun best om ons als klanten te winnen, we kwamen er graag en bovendien kregen we nog van alles toegestopt voordat we huiswaarts gingen, appels, een extra preitje en dus ook paksoi. Wokken en roerbakken was net een beet­je begonnen in Nederland.

Het is een geliefde wok-groente. Met een beetje olie aangebakken glijdt het prettig naar bin­nen; "wok this way "! Een groente, die oorspronkelijk vooral uit China en uit andere warme­re landen, zoals bijvoorbeeld Spanje, komt, maar ook in Nederland volop te verkrijgen is. Eigenlijk kun je paksoi op aller­lei manieren eten, gekookt, rauw, halfwarm gemengd met allerlei andere groenten. Het is aan te bevelen het rauw of hal­frauw te eten om de gezonde stoffen optimaal te benutten. Paksoi is in roerbakgerechten een heerlijk knapperend onder­deel, de smaak is minder uitgesproken dan bij andere koolsoorten. Van de bladeren van paksoi kun je heerlijke "wraps" maken, licht geblancheerd met een inhoud van b.v. vegetarische kerrierijst met mango, maar ook met vis, laat het zich goed combineren. In China zijn de babypaksoi erg populair, hier ook vaak in toko's verkrijgbaar. Paksoi kun je gemakke­lijk in bakken op je balkon laten groeien. Er bestaat ook rode paksoi, maar behalve de kleur heeft deze geen andere eigenschappen.

5000 jaar geleden werden in China de gezonde eigenschappen van paksoi al vastgesteld en vele medicinale eigenschap­pen werden er in die tijd al aan toegekend. De groente zit vol met vitaminen en mineralen. Mineralen die in paksoi voor­komen zijn: calcium, ijzer, mangaan, fosfor, kalium en magnesium en vitaminen waar paksoi rijk aan is zijn: vitamine A, foliumzuur (vit. B11), vitamine C, vitamine K, vitamine B5 en B6. Van bepaalde stoffen, de z.g. glucosinolaten in paksoi, wordt gezegd dat ze een kankerbestrijdende werking hebben. Echter eet het regelmatig, maar met mate, ook vanwege de nitraatrijkheid van paksoi, want van een vrouw in China die elke dag anderhalve kilo at van deze groente is bekend dat ze ernstig ziek werd, maar dit voorbeeld is natuurlijk erg extreem. Afwisseling is altijd beter. De werkingen waarvan wordt gezegd dat paksoi als gezonde groente werkzaam is: ontstekings­remmend op celniveau; antioxidantwerking; kankerbe­strijdend; spijsverteringbevorderend; ontgiftend (detox) en hart en vaatziekten voorkomend. Ontsteking op celniveau wil ik hier beperkt toelichten: door stress en andere welvaarts gerelateerde gedragingen, kunnen er ontstekingen op celniveau ontstaan. Ook overmatig sporten veroorzaakt ontstekingen op celniveau. Dit wordt aangege­ven vanuit de nieuwste inzichten : kort en pittig trainen (3 min. per week, 20 sec. intensief, 1 min. pauze, 3x per week) zou deze ontstekingsreactie kunnen voorkomen en de cellen weer gevoelig kunnen maken voor b.v. de insulinewerking. Het eten van gezonde biologische producten en het vermijden van “fastfood” werkt hier ook in ons voordeel. Maar in ons geval hier werkt paksoi ook op het remmen van ontstekingen op celniveau en dit helpt weer om welvaartsziekten zoals b.v. diabetes 2 en hart – en vaatziekten te voorkomen. Aardig nieuws voor mensen die met lange tanden naar de sport­school gaan dacht ik zo.

Kijk op de volgende link om te weten wat er nog meer achter ontstekingen op celniveau zit: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/137059-ontstekingen-op-celniveau-of-laaggradige-ontstekingen.html
Meer weten over paksoi : http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/101225-de-geneeskracht-van-paksoi.html&paksoi-van-oorsprong-een-chinese-groente

Een bijzondere taart met rauwe paksoi bereidt!

Ingrediënten: 6 plakjes diepvriesbladerdeeg, 1 eetl. olie om in te vetten, 750 g paksoi, 75 g gehakte pistachenoten of amandelen, 2 eetlepels paneermeel, 3 eetlepels rozijnen, 100 g geraspte belegen kaas, 3 eieren, 2 dl (kook)room, mespuntje nootmuskaat, versgemalen peper, kers/cherrytomaatjes voor garnering.

Je kunt ook kiezen voor andere smaakmakers als olijven en/of zongedroogde tomaatjes.
Bereiding: Verwarm de oven voor op 190°C. Laat de bladerdeeglapjes ontdooien en bekleed de licht ingevette vorm ermee. Prik de deegbodem hier en daar in met een vork. Was de paksoi, snijd de stelen in stukjes en de balderen in reepjes. Strooi de noten en het paneermeel op de deegbodem. Verdeel de rauwe paksoi, rozijnen en kaas over de noten. Voeg de kerstomaatjes of de andere smaakmakers toe. Klop de eieren met de kookroom, nootmuskaat en peper en giet dit mengsel over de paksoi en Bak de taart in het midden van de oven goudbruin in 35-45 minuten.

Zelf ben ik niet zo voor bladerdeeg, omdat het vrij vet is en moeilijk gaar wordt. In plaats van bladerdeeg, kun je ook har­tige taartendeeg gebruiken, voor snel en gemakkelijk, of je eigen deegje kneden, ook zo gebeurd!: Nodig: 165 gram ge­build meel of volkorenmeel, 85 gram koude plantaardige boter in stukjes, zout en peper en 1 theelepel

bakpoeder. Meng het meel, boter, zout en bakpoeder in een kom en voeg 3 el ijskoud water toe. Kneed tot een stevig deeg en rol het uit op een met bloem bestoven oppervlakte. “Smakelijk eten!”

Nely Babin schrijft deze column voor de Gouden Pompoen. Op geheel eigen wijze beschrijft ze wekelijks een product van de lijst en wat je er mee kunt.


Recepten
Meer recepten vind je hier en hier.


Terug naar overzicht


Schrijf een reactie

Ontdek het geheim van eten uit de buurt.
 

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief met de laatste aanbiedingen, nieuws van het land en achtergrondinformatie.

Wij gebruiken cookies om de gebruikerservaring te verbeteren of om advertenties te kunnen tonen. Door gebruik te maken van deze website ga je hiermee akkoord. Privacy & Cookiebeleid
SLUITEN